Menü Kapat

Rast Makamı

  • Durağı: Rast perdesidir.
  • Seyri: Çıkıcıdır.
  • Dizisi: Yerinde Rast beşlisine Nevâ’da bir Rast dörtlüsünün eklenmesinden meydana gelmiştir. Râst, Dügâh, Segâh, Çârgâh, Nevâ, Hüseynî, Evic, Gerdâniye seslerinden oluşur.
  • Güçlüsü: Beşli ile dörtlünün ek yerindeki Nevâ perdesidir.
  • Yedeni: Irak (fa diyez) perdesidir.
  • Donanım: Donanıma bir koma si bemol ve dört koma fa diyez yazılır.
  • Genişlemesi: Genişlemesi daha çok Yegâh’ta (pes re) Rast beşlisi ile yapılır.
Rast makamı dizisi: Râst, Dügâh, Segâh, Çârgâh, Nevâ, Hüseynî, Evic, Gerdâniye. İnerken, karara giderken Evc (fa diyez) Acemleşir (naturel olur)
Rast makamı dizisi: Râst, Dügâh, Segâh, Çârgâh, Nevâ, Hüseynî, Evic, Gerdâniye. İnerken, karara giderken Evc (fa diyez) Acemleşir (naturel olur)

Rast makamı seyrine durak perdesi (Rast [Sol]) civarından başlanır. Durak altında genişlemiş pes seslerden de (Yegâh [re], Hüseyni Aşiran [mi], Acem Aşiran [fa#]) seyre başlanabilir. Karışık gezinip Nevâ perdesinde asma karar yapılır. İstenirse Gerdaniye üzerinde tiz genişleme de yapılabilir. İstenilen perdelerde asma kararlar yapıldıktan sonra karara giderken Evc (fa diyez) Acemleşir (naturel olur). Daha sonra Rast perdesinde yedenli (kalın fa#) tam karar yapılır.

Fatih Oral, Türk musikisinin Rast, Pençgâh ve Nikriz beşlilerini neyde icra ederek kıyaslıyor.

Rast makamı, tedavi değeri yüksek olan dört esas makamdan birisidir. En eski makamlardandır. Farsça’da doğru, dosdoğru, sağ ve gerçek anlamına gelir.